کد مطلب:211378 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

چرا به مذهب جعفری شهرت گرفت؟
دین و مذهب اسلام یكی است و ائمه معصومین هم یك راه رفته اند و برای یك هدف تلاش نموده اند با این حال چرا اختصاص به مذهب جعفری شد؟! با یك مقدمه كوتاه بیان می شود:

ابونعیم اصفهانی كه در قرن پنجم می زیسته درباره امام صادق علیه السلام می نویسد:

الامام الناطق ذوالزمام السابق

ابوعبدالله جعفر بن محمدالصادق این لقبی كه این مرد دانشمند داده نماینده یك سلسله معانی است قابل توجه كه می توان از آن استفاده كرد امام صادق علیه السلام به نام مؤسس مذهبی شناخته شده در حالی كه مذهب امامیه همان مذهب اسلام است كه همه ائمه دوازده گانه در راه اعلاء كلمه آن سعی بلیغ نموده اند - اول و آخر آنها همه در نشر دین بذل همت كرده و جانفشانی و فداكاری نشان داده اند.



[ صفحه 205]



ابن حافظ می گوید: امام صادق علیه السلام در سه صفت مبرز بود و سه خصوصیت كامل داشت كه دیگری فاقد آن است.

1- الصادق این یكی از القابی است كه شهرت امام ششم بدان است و اسم نماینده مسمی است و در آن تردیدی نیست.

2- الناطق كه این صفت از مختصات امام است و كمتر كسی می تواند نطاق و ناطق به معنی اخص باشد - این صفت بین همه ائمه به امام ششم اختصاص یافته زیرا مكتب جعفری مبتنی بر این پایه است و اسباب نطق و خطابه برای او فراهم شد - این میراثی بوده از جدش امیرالمؤمنین علیه السلام كه به او رسید و از بارزترین صفات انسانی است كه خداوند به این حجت خود عنایت فرموده.

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام در علوم سرآمد دانشمندان بشری است در افق علم و دانش كسی را نمی توان برتر و بالاتر از علی علیه السلام شناخت او بود كه منادی سلونی قبل ان تفقدونی بود و در حق او بود كه اولی گفت اقیلونی فلست بخیركم و علی فیكم و دومی گفت لا ابقانی الله لمعضلة لیس لها ابوالحسن علی و برتر و بالاتر از همه پیغمبر خاتم النبیین كه زبان وحی بود فرمود اقضاكم علی و شكی نیست كه قضاوت بدون علم میسور نیست و علی اعلم از همه بود و فرمود انا مدینة العلم و علی بابها.



منم شهر علم و علیم در است

درست این سخن گفت پیغمبر است



سینه ی علی مخزن علم الهی بود و از او به سبطین رسید از او دست به دست با امام جعفرصادق علیه السلام منتقل شد و از علم او بود كه دنیا به دانش و بینش رسید و امام صادق علیه السلام با اشاره به سینه خود فرمود ان هیهنا لعلما جما لواصبت له حملة

امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمود علمنی رسول الله الف باب من العلم ینفتح لی من كل باب الف باب پیغمبر خدا هزار باب علم به سوی من گشود كه از هر یك آن هزار باب دیگر مفتوح شد.

این ابواب علم و معرفت به جهالت و نادانی و پیكارهای جاهلانه و تعصب عربیت مارقین قاسطین - ناكثین بسته شد و دشمن نگذاشت اشعه تابناك علم و فضیلت این ابواب تابناك دانش و بینش پرتوافكن شود.



[ صفحه 206]